Přibyslav a údolí Sázavy

Okruh dlouhý 14 kilometrů provede turisty kolem Přibyslavi, údolím Sázavy až k Žižkově mohyle, kde údajně zemřel Jan Žižka z Trocnova.

Kontakt

Časová náročnost: 4 h
Výchozí místo: Přibyslav
Cílové místo: Přibyslav
Značení trasy: červená a žlutá značka
Období: léto, zima

Přibyslav je jedno z nejstarších měst na Vysočině. V roce 1424 zemřel poblíž města Jan Žižka z Trocnova. Jeho bojovníci po smrti svého vojevůdce dobyli přibyslavský hrad a z města učinili vojenskou základnu pro své výpady na Moravu.

Vycházka začíná na náměstí a vede po červené značce podél řeky Sázavy až k rozcestí Pod Kateřinou. Odtud po žluté značce směr Žižkovo Pole. Cestou lze potkat hornický kostelík sv. Kateřiny, Spálený a Zádušní mlýn. Ve vesničce Žižkovo Pole se trasa napojuje opět na červenou trasu k Žižkově mohyle

Původně odtud vedla schůdná cesta po červené značce k soutoku dvou potůčků do údolí Plaček. Podle pověsti zde husité - sirotci konali tryznu za zemřelého Jana Žižku. V současné době, třebaže značka vede stejnou cestou, pěším tuto trasu nedoporučujeme. Cesta vede soukromým lesem a je jen velice těžce schůdná. Lepší je, i když není chůze příliš bezpečná, dojít do obce Dobrá po silnici lipovou alejí. Ve vsi na křižovatce přejdete mostek přes potok a pak budete pokračovat po červené, úvozem do kopce zpět do Přibyslavi kolem božích muk a místního hřbitova.