Melechov a Podlipnicko: s čistou duší čistou Vysočinou

Malebný a odlehlý lesnatý a členitý kraj mezi Sázavou a Želivkou na severozápadě Vysočiny leží stranou frekventovaného Posázaví a Lipnice.

Kontakt
Časová náročnost: 4 h
Výchozí místo: Dolní Město
Cílové místo: Dolní Město
Povrch/terén: silnice III. tř., asfalt, cyklostezky, lesní a polní cesty
Náročnost: 2
Období: Léto
Typ kola: horské, trekové

Z lesnatých výšin sice shlížíme na turisticky proslulá Stvořidla na Sázavě, siluetu lipnického hradu máme stále téměř na dosah a z jihu k nám zaznívá hučení dálnice D1, přesto si okolí hory Melechov uchovává pověst „Bohem zapomenutého“ koutu Čech. Opomíjeného však spíše lidmi, protože Božích stánků, zapadlých lesních kapliček nebo romantických míst, co pohladí zrak i duši, zde najdeme tolik!

Zejména jde-li o pravé architektonické perly raně gotických podlipnických kostelíků, lidové poutní místo Šafranice či zachovaný kostel sv. Víta nad hladinou přehrady Želivka, která přikryla domovskou obec Zahrádka a kde sloužil vysočinský mučedník farář Toufar. Na vrcholu majestátního Melechova si sice na obnovu rozhledny budeme muset ještě počkat, ale jeho okolí za výlet rozhodně stojí.

Na trasu, ve které se budou prolínat setkání s malebnými historickými kostelíky s romantikou přírodních scenerií, vyrazíme z náměstí Dolního Města. Jak název napovídá, jsme u paty kopce, na němž trůní hrad a město Lipnice nad Sázavou. My však tento proslulý turistický cíl i s jeho osobnostmi a romantickými zákoutími žulových zatopených lomů ponecháme pěším turistům, kteří by si návštěvu v regionu prodloužili i na další den, nebo vás odkážeme na popis místa v rámci zdolávání Posázavské magistrály č. 19 a vydáme se odhalovat tajemství podlipnického kraje a Přírodního parku Melechov.

Prvním cíl na cestě máme hned v Dolním Městě: představuje jej jeden ze tří historických gotických kostelíků Podlipnicka, sv. Martin, jejž zdobí fresky ze 14. století. Po malém exkurzu na severní okraj Dolního Města se vrátíme na silniční trasu západním směrem přímo proti zalesněné mase hory Melechov, kde nás čeká na okraji lesů druhý prastarý gotický kostelík sv. Markéty, osaměle stojící pamětník dnes již zaniklé obce Loukov. Pokud v tomto místě netoužíte po cyklistickém dobrodružství na lesních cestách kolem hory Melechova, můžete pokračovat po silnici směrem na Rejčkov a Horní Paseku.

Ti, kdo s terénní cyklistikou počítají, vyrazí plni sil do lesního království Melechova naproti od hřbitova po mlátové cestě k blízkým stavením, pak kousek k lesu polní cestou a dále již solidní zpevněnou lesní cestou stoupají k samotě Rohule. Ještě před samotou nelze minout po levici velký žulový „balvan“ Čertův kámen. Na rozcestí Rohule mají ti otrlejší možnost vystoupat po zelené turistické značce až na vrcholek Melechova. Cesta je bohužel „vyspravena“ hrubým štěrkem, a tak je stěží sjízdná pro horské kolo. Lepší je snad varianta pěší.

Cyklisté (ať po výstupu nebo bez něj) pak pokračují v objezdu hory nejprve ve směru modré turistické značky, od které se po 1 km odpojí a pokračují po zpevněné a dobře sjízdné cestě okolo celé hory až na severozápadní úbočí k hotelu Luna u obce Kouty. Kdo před sjezdem do Koutů nemine odbočku vracející se vpravo, může si zajet k nedaleké zřícenině tvrze Melechov. Z horského sedla mezi lesy se dále držíme silnice do Horní Paseky a pak směrem na Kaliště, po 1 km ale odbočíme v levotočivé zatáčce silnice rovně na zpevněnou lesní cestu směrem k bývalé obci Zahrádka.

Cesta přejde opět v silnici a za křižovatkou míříme přímo k osaměle stojícímu kostelu sv. Víta nad hladinou údolní nádrže Švihov, známější pod názvem Přehrada Želivka. Zdroji pitné vody pro Prahu ustoupil městys Zahrádka v 70. letech 20. století. Od Želivky se vracíme opět po silnici směr Kaliště stoupáním do melechovského masivu, ale znovu k ní odbočíme u samoty V Horách na úpatí hory Šafranice, abychom po lesní stezce odhalili skryté poutní místo u Křížné studánky. Z romantických lesních koutů Melechova začneme klesat do obce Kaliště, které nám připomíná svého slavného rodáka Gustava Mahlera expozicí v jeho rodném domě.

Ještě máme před sebou 2 zajímavosti Podlipnicka. Tou první je zřícenina tvrze v sousední vesnici Proseči. Z Proseče se pak pustíme po zeleně značené turistické trase polní cestou přes Pusté Lhotsko a silnicí až do Řečice, kde nás čeká konečně třetí z gotických podlipnických kostelů, jejichž návštěvou jsme výlet započali. Sv. Jiří je opět kostelem bez věže a kromě toho byl v minulosti opevněnou tvrzí.

Z Řečice se vyhneme dojezdu do Dolního Města po frekventované silnici Humpolec–Světlá oklikou přes vesničky Bystrá a Křepiny, odkud sjezdem až na náměstí zakončíme toulku po ztracených místech čisté Vysočiny.