Na Vysočinu se vrací čas veselí, hodokvasu a maškarních průvodů

Maškary ze Studnic na Hlinecku UNESCOMasopust, fašink, fašank, voračky, vostatky, bláznivé dny nebo také končiny. To všechno jsou názvy pro období před šestinedělním velikonočním půstem, kdy je potřeba se dobře najíst, napít a pobavit. Přečtěte si něco o historii masopustu na Vysočině a vyrazte se podívat, jak se na Vysočině hoduje a slaví dnes.

Kdy vznikl masopust a k čemu sloužil

Podle některých historických pramenů pochází kořeny tohoto obyčeje již ze starověku. Už tehdy tanec a bujaré veselí nepřinášelo lidem pouze zábavu, ale skrývalo i magii, pověrčivé rituály a víru v zajištění plodnosti rodu a hojnou úrodu hospodáři. V tomto čase se také konaly zabijačky, oslavy, bály, svatby, společenská setkávání na přástkách a dračkách.

Veselý masopustní čas začíná na Tři krále a trvá do Popeleční středy. Poslední tzv. tučný čtvrtek masopustu v kuchyních začaly největší přípravy – peklo se, smažilo, konaly se zabíjačky a vepřové hody. Zima byla nejlepším obdobím ke zpracování masa, které se díky nízkým teplotám nekazilo, a tak se jedlo, pilo, hodovalo, aby byl člověk při síle po celý rok. Snad žádný svátek není natolik spojen s jídlem jako masopust.

Smažení ve velkém

V lednu a únoru vrcholila práce v olejnách, kde se tlačil nový olej ze semen konopí, slunečnic, lnu, máku nebo bukvic. Olej se ale rychle kazil, a tak našel využití především o masopustním hodokvasu. Velké pečení a smažení probíhalo na tučný čtvrtek, poslední čtvrtek masopustu. V kuchyních se smažily koblihy, šišky, vdolky, listy z nudlového těsta, boží milosti, pekla se sekaná, jitrnice, jelita, klobásy a další tučné speciality.  Tradiční pochoutkou bývaly samozřejmě koblihy, které se plnily višňovou, jahodovou či meruňkovou marmeládou, a polévaly se kořalkou. Co se nespotřebovalo ke smažení v kuchyni, posloužilo později ke svícení nebo v dílně k promazání strojů a nářadí.

Průvod a masky

Poslednímu masopustnímu týdnu se říkalo vostatky, ostatky nebo fašank. Název označoval jídlo a zásoby, které zbývaly v domácnostech před počínajícím půstem. O víkendu mezi tučným čtvrtkem a Popeleční středou vrcholilo nevázané veselé hodování s obchůzkami a průvody maškar. O masopustním úterý začaly přípravy na maškarní průvod již v ranních hodinách. To se v hospodě scházeli všechny maškary, šašci a muzikanti. Pod vedením Laufra pak předstoupili před starostu a žádali o svolení maškarní obchůzky vesnicí nebo městem.

Pod zábavnými převleky se dříve veselili pouze muži, ženám i dětem bylo přestrojování zakázáno. Na rozdíl od karnevalových masek měly masopustní maškary svou symboliku a funkci. Chytrý a výmluvný Laufr byl zodpovědný za zdárný průběh průvodu. Kvůli jeho pestrému oděvu, ušitého z barevných ústřižků, se mu říkalo také Strakoň, Odstřižek nebo Starkatý. Laufra někdy doprovázela ženuška v černém kloboučku.

Na Žďársku vedl zase průvod komediant nebo šašek s rolničkami. V průvodu za muzikou pak následovali zlobivá kobyla s rasem nebo medvědář s medvědem, mládenci v černých šatech a cylindrech s dlouhými pentlemi, ženich a nezbedná nevěsta. Nedílnou součástí průvodu byli také turci neboli vojáci. Na Vysočině chodívali čtyři, dva modří a dva červení. Zdobily je vysoké čepice s pestrými papírovými růžemi a pentlemi.

Průvod doplňoval slamák, bába s bezednou nůší, kominík, cikánky, policajti, hasiči. V průvodu nesměl s velkým nosem, černým kloboukem a hrbem na zádech chybět ani žid, který dospělé obveseloval, ale malé děti se opřed ním a jeho holí musely mít na pozoru.

Maškary obcházely stavení ve vesnici, zpívaly a tančily. Za zpěv a tanec byly maškary odměňovány jídlem a pitím nebo penězi.

Masopustní hry

Uvolněnou atmosféru masopustu doprovázely také hry. Ženy chodily holit nebo pulvírovat muže po domech, a za vybrané peníze si pak uspořádaly večírek. Na oplátku muži ženám zase pucovali střevíčky. Celodenní pochůzka maškar končila tancem v hospodě dozvuky. Úterní zábavu uzavíralo pochování basy, Bakchuse* (Kamenice u Herálce) nebo stínání kohouta (Humpolec, Květinov, Ledeč/ Sázavou). O půlnoci veškeré veselí i hudba utichly a začal dlouhý velikonoční půst. 

*Masopustní hra, ve které byl Bakchus-Masopust souzen za hádku s Půstem. Bakchus byl nakonec odsouzen, upálen nebo utopen a nakonec pochován.

Kam za masopustním veselím na Vysočině?

Masopustní tradice na Podhorácku
9. 2. 2023 9:00–10:00 přednáška, Muzeum Třebíč

Masopustní veselice s pravou zabijačkou na zámku v Třešti
11. 2. 2023 v 11:00

Masopustní veselí v Třebíči
11. 2. 2023 13:00–17:00

Masopust v Rantířově
11. 2. 2023 09:00

Masopust v Novém Městě na Moravě
11. 2. 2023 14:00–17:30

Sousedský masopust aneb maškarní průvod od pohádky k pohádce v Horním Kosově
11. 2. 2023 13:00

Masopust v Chotěboři
14. 2. 2023 15:00

Masopust v Pelhřimově
16. 2. 2023 14:30

Humpolecký masopust
16. 2. 2023 13:30

Staročeský Masopust v Herálci (okr. Žďár nad Sázavou)
18. 2. 2023 07:00

Žďárský masopust   (Žďár nad Sázavou)

18.2.2023 14:00

Kamenický masopust (Kamenice nad Lipou)
18. 2. 2023 11:00

Masopust Havlíčkově Brodě
19. 2. 2023 14:00

Maškary jdou! (Žďár nad Sázavou)
Průvod staročeských masek z Hlinecka  (zapsány v UNESCO)
21. 2. 2023 13:00–17:30

Masopustní kvíz v ZOO Jihlava
20.–24. 2. 2023

Masopust v ZOO Jihlava
25. 2. 2023 10:00

Počátecký masopust (Počátky)
25. 2. 2023 14:00