Haugwitzské stezky kolem Náměště: romantická zákoutí od Náměšťské obory po rozhlednu Babylon

Pro start využijte parkoviště v sousedství zámku, který shlíží z výšiny na město. Na zámku si můžete vybrat ze tří prohlídkových okruhů.

Kontakt

Povrch/terén: Silnice III. tř., asfalt, cyklostezky, lesní a polní cesty
Období: léto
Typ kola: horské, trekové

Od zámku se vydejte dolů do města, kde můžete obdivovat „moravský Karlův most“, barokní klenot s 20 sochami vedoucí na náměstí. Hned za mostem se nyní můžete dát po nové cyklostezce okolo řeky, čímž se vyhnete vnitřnímu rušnému centru i silnicím. Stezka a posléze cesta vás vede až pod železniční viadukt a od řeky zase ulicí podél trati až za vlakové nádraží. Tady už potkáte cyklotrasu 5106, po které se dostanete cestou mezi zahrádkami ven z města. Dalším pokračováním alternativy rušné silnice je asfaltka skrze alej, které se přidržíte, i když značení cyklotrasy uhne do údolí vlevo směrem na Vícenice.

Na křižovatce se silnicí I. třídy zůstanete u levého okraje rozšířené vozovky a rovnou přejedete na silnici po hrázi rybníka směrem na Vícenice. Přes obec dále sledujte směr silnice k vojenské letecké základně, která uzavírá obzor nad vesnicí Sedlec. Tady končí nudnější část trasy a pustíte se polní cestou k hraně údolí Divoké Oslavy. Přímá cesta z hraběcích dob vás vede na skalní vyhlídku Holý kopec.Přímo u nohou se vám otevře nejkrásnější meandr řeky okolo hradu Lamberk. O pár set metrů dál pak nad údolí vyčnívá altánek Gloriet, první ze staveb cyklookruhu. Od Glorietu se vrátíte přímou cestou k lesní silnici Kaštanka a pustíte se po síti hraběcích stezek lesními zákoutími. Minete naváděcí světla letiště a dojedete k Sedlecké myslivně. V přímém směru pokračujte pohodlnými lesními cestami až na kramolínský Zelený kopec s archaicky kamennou rozhlednou Babylon. Téměř dvousetletý skvost poskytuje výhled do kraje dodnes.

Od rozhledny vede cesta přímá, „jako když střelí“, k loveckému zámečku Vlčí kopec. Pravda, reliéf je tak členitý, že vás čeká několik výrazných výšlapů a sjezdů, než dojedete na silnici u Kladerub. O to krásnější jak pak prastará buková alej, která vás přivádí až k samotnému areálu zámku. Ten je nyní v roli školicího střediska e.on, parkem je ovšem možné procházet a kochat se opravenou architekturou i výhledy do údolí řeky. Tady také začíná unikátní Annina cesta – příjezdová trasa panstva z náměšťského zámku na Vlčí kopec vedoucí přes hluboké údolí řeky.

Pokračujte do údolí řeky, překonáte přitom 110 výškových metrů během 1,5 km. Na místě někdejšího mostu (a dlouhá léta brodu) je od podzimu 2017 otevřena nová lávka, která vrací původní hraběcí stezce opět význam. Levý břeh řeky není tak strmý, tudíž tudy vede lesní cestou i cyklotrasa 5106, skrze kterou vystoupáte starou cestou okolo kopce Pastýřka znovu s výhledy do údolí až k rozcestí pohodlných asfaltek.

Odbočku do Březníku nechte stranou a užijte si asfaltovou projížďku nad horní hranou údolí řeky směrem k Náměšti s doprovodem starých alejí. Ty vedou až k Velkopolskému dvoru, někdejšímu hospodářskému statku, i když ten ze své krásy už dost pozbyl. Zamiřte polními cestami po trase 5182 do Kralic nad Oslavou.

Odskokem do jiné minulosti kraje, kdy zde pracovala tiskárna Jednoty bratrské a zrodila se Kralická bible, můžete nahlédnout do zdejšího Památníku Bible kralické a na ruiny tvrze. Směrem na Otradice budete objíždět  Náměšťskou oboru, kterou můžete navštívit mimo období říje a rození mláďat. Okolo obory dojede do výchozího místa.